SiiPe:n vaikeudet vieraspeleissä jatkuivat torstaina, kun Pattijoen Urheilijat (“PattU”) voitti kohtaamisen lukemin 2-0 (2-1, 8-1) Raahen MiiluAreenalla. Voiton ansiosta PattU nousi taulukossa seitsemänneksi ja jatkaa taisteluaan pudotuspelipaikasta. SiiPe on taulukossa sijalla 13.

SiiPe on ollut hyvässä vireessä Mantulla ja viimeisestä kolmesta kotipelistä kovia vastustajia vastaan joukkue on saalistanut viisi pistettä. Joukkue ei ole kuitenkaan saanut omaa peliään kulkemaan vastaavasti vieraskentillä, sillä kauden seitsemästä vieraspelistä on SiiPe:llä vain yksi jaksovoitto Kiteen Palloa vastaan. PattU oli edellisessä pelissään voittanut Joensuun Mailan lukemin 1-0 (2-0, 1-1) ja sen vahvuutena on tarkka ulkopeli; raahelaiset ovat päästäneet sarjassa vähiten juoksuja, joten ennakkoasetelma oli SiiPe:n kannalta haastava.

Ensimmäisessä sisävuorossa SiiPe:llä oli vaikeuksia saada peliä kulkemaan. PattU:n lukkarina häärivä seuraikoni Topi Kosonen on vanha kettu ja mies oli jälleen hyvässä vireessä. Omassa sisävuorossaan PattU sai heti kärjen etenemään ja luotua painetta SiiPe:n ulkokenttään. Viimeisenä lyöjänä kahden palon tilanteessa ollut Timo Hanhisalo vei kotijoukkueen 1-0 -johtoon kierteisellä lyönnillä polttolinjan taakse, Miikka Matikan tuodessa juoksun. Toisessa sisävuorossa SiiPe:n kohokohdaksi jäi kahden palon ajolähtö, mutta Jiri Pippolan näpy ei tuonut toivottua tulosta. Toisen tasoittavalla PattU jatkoi vahvoja otteitaan. SiiPe:n ulkokenttä oli kuitenkin hereillä, eikä lisäjuoksuja nähty.

Kolmannen aloittavalla SiiPe sai vihdoin luotua paikkoja sisäpelissä ja PattU hermoili paineen alla. Sebastian Lahti pinkoi kakkoselta kotiin harhaheitolla, tuoden lukemiksi 1-1. Kolmannen tasoittavalla kupletin juoni jatkui samana – PattU sai luotua kolmostilanteita, mutta SiiPe pelasi ratkaisutilanteissa hyvää ulkopeliä. Neljännessä vuoroparissa Pippola pääsi yrittämään ratkaisua kahden palon kolmostilanteessa, mutta toivottua tulosta ei tullut. PattU:n jaksovoiton ratkaisi kokenut lajilegena Sami Haapakoski, joka varmoin ottein saatteli Teemu Juntusen kotiin ajolähtötilanteessa. Jakso kotijoukkueelle lukemin 2-1.

Toisella jaksolla PattU hyppäsi vahvasti kuskin paikalle heti ensimmäisessä sisävuorossa. Kotijoukkueen ratkaisijaksi nousi jokeri Juuso Keski-Koukkari. Mies on tunnettu tyylikkäästä takatukasta ja parrasta, mutta selkeästi myös osaamista mailan varressa löytyy. Ensiksi Keski-Koukkarin näpyllä kipitti kotiin Paavo Pelto, jonka jälkeen kakkospuolen kovalla lyönnillä ehti kotiin Tuukka Sarkkinen tuoden lukemisiksi 2-0. SiiPe:n vaikeudet sisäpelissä jatkuivat toisella jaksolla, eikä PattU:n ulkokenttä ollut kovan paineen alla. Toisen aloittavalla Topi Kosonen näpytteli kotijoukkueen johdoksi 3-0.

Toisen jakson parasta sisäpeliään SiiPe pelasi kolmannen tasoittavalla ollessaan kolmen juoksun takamatkalla. Kärki pääsi hyvin liikkeelle ja vaihtolyönneissä oli toivottua ratkaisuvarmuutta. Yksittäisiä onnistumisia alkoi tulla laajalla rintamalla, mikä on tietysti positiviinen signaali jatkon kannalta. Jiri Pippolan kova lyönti Teemu Juntusen eteen saatteli Matias Hännisen kotipesään ja kavensi lukemiksi 3-1. Lisäjuoksuja ei kuitenkaan nähty ja näistä lukemista lähdettiin viimeiseen vuoropariin. Neljännen aloittavalla PattU laittoi kuitenkin kirivaihteen päälle ja siirtyi viiden juoksun myötä 8-1 -johtoon. SiiPe:n selkärangan katkaisi Simo Rahusen kunnari kakkosluukkuun. Tämän jälkeen ottelun loppu oli enää muodollisuus.

Ottelun jälkeen Riku Tolonen harmitteli, että SiiPe:n sisäpeli ei päässyt Raahessa käyntiin “oikein missään vaiheessa”. Kolmostilanteet menivät ottelussa kotijoukkueen hyväksi 24-11. Positiivista pelissä SiiPe:n kannalta oli ulkopeli, joka lähtökohtaisesti toimii vähintäänkin kohtuullisesti.

SiiPe:n ykköspalkittu ottelussa oli Samu Vainikainen ja kakkospalkinnon pokkasi Toni Toivanen.

Seuraavan kerran SiiPe astelee Mantulle ensi viikon tiistaina 27.7. kello 18, kun Manse PP saapuu Tampereelta haastamaan kotijoukkuetta. Ottelun ennakkoliput löytyvät osoitteesta seat4.me. Tervetuloa siis mukaan katsomoon!

 

Otteluraportin tarjosi Fysiomaker

Siilinjärven Pesis kohtasi eilen meneillä olevan Nuorisoleirin leiriottelussa Hyvinkään Tahkon. Kauden ennätysyleisö pääsi nauttimaan laadukkaasta ulkopelistä, taitolyönneistä ja upeasta peli-ilmeestä. Aurinkoisen ottelun loppulukemiksi kirjattiin ansaitusti kadonnutta pelivirettään jälleen löytäneelle kotijoukkueelle 2-1s (3-0, 3-7, 1-0).

Voitetun hutunkeiton jälkeen SiiPe lähti puolustamaan ulkokentälle. Ottelun alusta alkaen SiiPe esitti erittäin vahvaa ulkopeliä, eikä Tahko saanut juoksuja aikaiseksi. SiiPen Jiri Pippola pääsi kokeilemaan kotiutusta, mutta keskelle suuntautunut lyönti ei ollut riittävä. SiiPen lukkari Teemu Kinnunen hallitsi peliä kotipesästä käsin, eikä Tahko saanut kotiutusyrityksillään tulosta vielä toisen aloittavallakaan. Pelin avausjuoksu nähtiin toisen tasoittavalla, kun Samu Vainikainen kotiutti syntymäpäiviään viettäneen Sebastian Lahden kakkospussilyönnillä. Heti perään Jiri Pippola kotiutti Ville Lantiaisen ja täten kolmanteen vuoropariin lähdettiin tilanteessa 2-0. Tahkon hankaluudet sisäpelissä jatkuivat edelleen, ja SiiPen ulkokenttä pystyi estämään yrityksiä tehokkaasti. Kolmannen tasoittavalla SiiPen onnistumiset jatkuivat, kun Pippola kotiutti Lantiaisen komealla yhden käden näpäytyksellä kolmosrajaan. Neljännen aloittavalla Tahko lähti metsästämään juoksuja selkä seinää vasten. SiiPe ei suostunut antamaan kontrollia vieraille, eikä Tahko saanut kotiutuksia aikaiseksi. Ensimmäinen jakso kirjattiin riemukkaasti kotijoukkueelle 3-0.

Toisen jakson alkuun Tahkon Juha Korhonen laittoi peliin vauhtia ja iski pallon ajolähtötilanteesta komealla lyönnillä Monttuun kunniajuoksun ja kolmen tavallisen arvoisesti. Kristian Malikine lisäsi Tahkon saldoon vielä viidennen juoksun välilyönnillä. SiiPe pääsi kaventamaan tilanteeksi 1-5, kun Mikko Hakomäki kotiutti Jere Paanasen pussilyönnillä. Teemu Nikkanen kasvatti vuorostaan Tahkon etumatkaa pussilyönnillä. SiiPe pääsi hetkellisesti peliin kiinni, kun ensin Jiri Pippola kotiutti Justus Niemeläisen kakkosrajalyönnillä ja heti perään Ville Lantiainen Ville Veittikosken välilyönnillä. Kuitenkin kolmannen tasoittavalla Teemu Nikkanen kotiutti etenijän pestiin päässeen Juha Korhosen viimeisenä lyöjänä asettaen tilanteeksi 3-7. SiiPe lähti vuorostaan selkä seinää vasten neljännen aloittavalle, mutta juoksuja ei syntynyt. Tahko vei toisen jakson nimiinsä lukemin 3-7.

Supervuoroparissa SiiPe aloitti sisävuorolla. Vaikka alku näytti epätoivoiselta, kolmospesän ohi menneen harhaheiton turvin Matias Hänninen juoksi kotipesään tuoden tilanteeksi kotijoukkueelle 1-0. Ulkopelin hurmos kesti Tahkon paineen, ja SiiPe otti supervuoron voiton sekä kaksi sarjapistettä itselleen tyylikkäästi luken 1-0.

 

Pelinjohtaja Riku Tolonen oli joukkueen suorituksiin erittäin tyytyväinen. Hän tiivisti ottelun jälkeen ajatuksiaan:

—Kauden ehjin esitys erityisesti ulkopelin osalta. Oltiin pitkästä aikaa koko ajan pelin päällä ja hallittiin peliä erityisesti ulkopelin osalta toisen jakson ekan vuoron hienoa luukkulyöntiä lukuunottamatta.

—Tärkeintä oli kuitenkin, että pysyimme pelissä kiinni siitäkin huolimatta emmekä antaneet sen latistaa omaa tekemistämme. Pari muutakin lipsahdusta toiseen jaksoon mahtui mutta jatkoimme kuitenkin tilanteentekemistä ja pystyimme tekemään toisen jakson loppuun henkisesti tärkeitä juoksuja, joiden ansiosta säilyi usko, että vielä me tämän pelin hoidamme.

—Supervuoro alkoi vähän heikosti mutta taistelimme loppuun asti minkä ansiosta saimme pakotettua vastustajan harhaheittoon. Sen jälkeen oli helppo lähteä ulos koska tiesimme että tämän päivän ulkopelillä olemme yhdelläkin juoksulla vahvoilla. Pelasimmekin jälleen vahvan ulkovuoron ja saimme pidettyä vastustajan ykköstykit kurissa ja siitä palkintona hienot 2 sarjapistettä!

—Olen erittäin ylpeä joukkueemme hengestä ja taistelutahdosta. Emme anna edellisten pelien heikkojen jaksojen näkyä tekemisessämme emmekä mieti mitä meistä puhutaan ja kirjoitellaan. Tärkeintä on, että uskomme omaan juttuumme ja elämme sitä hetkeä missä milloinkin olemme. Tällä hetkellä on etuoikeus, että saadaan pelata pesistä yleisön edessä joten silloin kun pelataan, niin nautitaan eikä mietitä maailman murheita!

 

SiiPen palkitut olivat kakkospalkittu Samu Vainikainen ja ykköspalkittu Teemu Kinnunen. Kinnunen palkittiin upeasta suoriutumisestaan lukkarin tontilla myös ottelun Ruutu-tähtipelaajana.

Seuraavan kerran SiiPe astelee Mantulle ensi viikon tiistaina 27.7. kello 18, kun Manse PP saapuu Tampereelta haastamaan kotijoukkuetta. Ottelun ennakkoliput löytyvät osoitteesta seat4.me. Eilen se taas nähtiin; pesis on parasta paikan päällä. Tervetuloa siis mukaan katsomoon!

 

Otteluraportin tarjosi Fysiomaker

Kuopiossa ja Siilinjärvellä käynnissä oleva Nuorisoleiri tuonee tänään Mantulle kauden ennätysyleisön, kun SiiPe kohtaa miesten Superpesisottelussa Hyvinkään Tahkon. Mantulla on siis luvassa ääntä ja mainiota pesisviihdettä.

Tänään ottelussa leiriläisille on varattu kakkospuolen katsomo sekä osa kotipesäkatsomosta. Kakkospuolen, eli Vetrean puoleinen portti on varattu AINOASTAAN leiriläisten sisäänkäyntiin.

Muu yleisö saapuu ottelun Kasurilantien puoleisesta portista. Niin kausikorttilaiset tms. vapaakorttilaiset kuin lipunostajatkin.

Muulle yleisölle on varattu kolmospuolen katsomo sekä osa kotipesäkatsomosta.

Yleisölle on voimassa tänään vahva maskisuositus, joten varauduthan tähän otteluun saapuessasi.

Noudata myös muita koronaohjeistuksia: hyvää käsihygieniaa sekä turvavälejä aina kun siihen on mahdollisuus.

Kuopiossa ja Siilinjärvellä tänään alkavalle Nuorisoleirille osallistuu yli 1 300 leiriläistä. Leiri kestää lauantaihin 24.7. saakka ja leirillä pelataan lähes 450 pesäpallo-ottelua 15 eri kentällä. Pallo nousee ilmaan ensimmäisen kerran klo 13.00 alkavalla pelikierroksella.

Nuorisoleirillä ratkaistaan C-ikäisten, eli alle 16-vuotiaiden, pesäpallon Suomen mestaruudet tytöissä ja pojissa. Sekä tyttöjen että poikien kilpasarjoissa, mestaruuksista ovat taistelemassa myös savolaisjoukkueet. SiiPen selviytyi tyttöjen kilpasarjaan ja PuPe poikien kilpasarjaan.

Edellä mainitut seurat yhdessä toimivat myös Nuorisoleirin pääjärjestäjinä yhdessä Pesäpalloliiton ja yhteistyökumppaneiden kanssa. Leiriä on ollut mukana valmistelemassa lähes 40 hengen järjestelytoimikunta ja leirin aikaisiin järjestelyihin tarvitaan noin 350 hengen suuruinen talkoojoukko.

– Kiitos jo tässä vaiheessa kaikille yli kolmellesadalle talkoisiin ilmoittautuneelle ja vuoroja varanneelle henkilölle! Mikäli haluat mukaan järjestämään unohtamatonta leirielämystä nuorille, niin mukaan mahtuu vielä ja vuorojakin on vielä jäljellä muun muassa majoitusvalvonnassa, ruokailuissa sekä kioskeissa, leirinjohtaja Marko Heikkinen kiittelee ja innostaa ihmisiä osallistumaan pitkästä aikaa järjestettävien suurtapahtumien talkoisiin.

Myös yleisöllä on mahdollisuus tulla seuraamaan leiripelejä.

– Leiripelejä pääsee seuraamaan kuka tahansa, kaikille kentille ilman pääsymaksua huomioiden turvavälit, maskin käytön ja hyvän käsihygienian, Heikkinen muistuttaa.

Pelejä pelataan Siilinjärvellä Mantulla, POP Areenalla, Vuorelan koulun kentällä, Ahmon tekonurmella, Tanhulan tekonurmella, Kuuslahden koulun kentällä sekä Pöljän koulun kentällä.

Kuopiossa pelipaikkoina toimivat Puijon pesäpallostadion, Neulamäen hiekkatekonurmi, Litmasen, Lippumäen ja Keskuskentän hiekkatekonurmet, Minna Canthin, Koulupuiston ja Jynkänlahden hiekkakentät.

Sarjapelien lisäksi leirillä pelataan C-ikäisten Itä-Länsi-ottelut. Kilpasarjan Itä-Lännet pelataan torstaina Kuopiossa Puijon pesäpallostadionilla. Tyttöjen arvo-ottelu alkaa klo 17.30 ja poikien kello 19.30. Pelisarjojen Itä-Lännet on vuorossa perjantaina, kun Siilinjärven Mantulla pojat aloittavat Itä-Länsi-ottelunsa klo 13.15 ja tytöt kello 15.00. Myös noihin otteluihin on yleisöllä vapaa pääsy.

Leiri huipentuu lauantaina pelattaviin välierä-, sijoitus ja mitaliotteluihin.

Tarkemmat tiedot leiristä otteluohjelmineen löytyy osoitteesta www.nuorisoleiri.fi.

SiiPen C-tyttöjen ottelut

PuPen C-poikien ottelut

Nuorisoleirin koko otteluohjelma

Vuorelan koulun kentälle on juuri valmistunut uusi ja uljas hiekkatekonurmi, joka kehittää entisestään siilinjärveläisen pesäpalloilun harjoitusolosuhteita. Kenttä päästään korkkaamaan hyvin pian, koska pesäpallon valtakunnallinen Nuorisoleiri starttaa Siilinjärvi-Kuopio akselilla maanantaina. Pelejä on luvassa paljon Vuorelan uudella hiekkatekonurmella, joten tervetuloa näkemään ja kokemaan pesistä uudella hiekkatekonurmella Vuorelassa.

Siilinjärven kunnan liikuntatoimenjohtaja Timo Hyötyläinen avaa Vuorelan kentän rakentumista.

-Vuorelan koulun kenttä on peruskorjattu ja vanha hiekkakenttä on korvattu hiekkatekonurmella. Hiekkatekonurmikentän rakentaminen oli osa Vuorelan lähiliikunta-aluehanketta ja aikataulullisesti hiekkatekonurmen rakentamisen tavoiteaikataulu oli kentän valmistuminen pesäpallon Nuorisoleirille ja tällä viikolla valmistuneen kentän ensimmäiset ottelut pelataan maanantaina alkavalla leirillä.

Timo Hyötyläinen pitää uuden kentän valmistumista tärkeänä asiana pesäpallon kannalta.

-Uudella kentällä on naisten- ja juniorikentän rajat sekä kaksi tenavakenttää. Näin uusi kenttä parantaa pesäpallon ottelu- ja harjoitusolosuhteita mukavasti ja helpottaa tilannetta keskellä vilkasta pelikautta, Timo iloitsee.

Hiekkatekonurmen lisäksi lähiliikunta-alue tarjoaa myös muita liikuntamahdollisuuksia.

-Hiekkatekonurmikentällä on myös juoksusuora ja pituushyppypaikat. Lähiliikunta-alueen rakentaminen jatkuu vielä jääkiekkokaukalon alueelle tulevien tennis-, pickleball ja katukoriskenttien rakentamisella, sekä padel- ja beachvolleykenttien rakentamiselle. Vuorelan koulun viereen tulee näin mukavasti lisää liikuntamahdollisuuksia, jotka palvelevat koululaisten lisäksi viereisen päiväkodin ja nuorisotilan toimintaa ja urheiluseurojemme lisäksi tietysti kaikkia kuntalaisia, Timo kuvailee.

Hiekkatekonurmi on kesällä kovasti pesäpalloväen käytössä, vaan myös talvella kentälle on käyttöä.

-Hiekkatekonurmikenttä on käyttökunnossa pitkälle syksyyn ja taas aikaisin keväällä ja kentälle on mahdollista jäädyttää talvella myös luistelualuetta, Timo muistuttaa.

Siilinjärven Pesiksen toiminnanjohtaja Teemu Huhtakangas hykertelee Vuorelan uuden kentän äärellä.

-Onhan tämä otollinen tilanne nyt, kun kaikkinensa kolme hiekkatekonurmea löytyy Siilinjärveltä. Vuorelan hiekkatekonurmi mahdollistaa Mantun kentän ja POP Areenan kanssa sen, että seuran kaikille harrastajille on laadukasta hiekkatekonurmea harjoittelemiseen ja pelaamiseen tarjolla.

-Näkisin, että Vuorelan hiekkatekonurmen myötä Siilinjärvellä on koko Suomenkin mittakaavassa pesäpalloilun parhaimmat ulkoharjoitteluolosuhteet pesäpallon harrastamiselle. Siksi onkin mukava toivottaa pesäpalloileva leirikansa tervetulleeksi Siilinjärven pesäpallokentille Nuorisoleirille, ja myös ensi vuodelle, kun pesäpallo juhlii satavuotisjuhlaansa valtakunnallisen Naperopesisleirin muodossa Siilinjärvellä, Teemu päättää.

Kuvat: Pasi Penttinen

Siilinjärven Pesiksen miehet kohtasivat tänään Joensuun Mailan aurinkoisella Mantulla. Ensimmäisen jakson lopussa Jiri Pippola pääsi yllättämään JoMan ulkokentän, ja SiiPe nappasi taskuunsa arvokkaan sarjapisteen. Toisella jaksolla JoMa otti taas johtajan roolia ja lopulta yli kolmen tunnin mittainen ottelu kirjattiin vierasjoukkueelle kotiutuslyöntikilpailun jälkeen 1-2k (5-4, 0-7, 0-0, 1-2).

Ensimmäisen aloittavalla SiiPe sai peliään auki mallikkaasti, kun Mikko Hakomäki kotiutti Jere Paanasen keskisaumalyönnillä viimeisenä lyöjänä. JoMan Aleksi Rautiainen ja Ville Väliaho iskivät takaisin lyömällä kumpikin yhden juoksun. Toisen tasoittavalla JoMa kasvatti etumatkaansa edelleen Patrik Wahlstenin jatkelyönnillä ja Aleksi Rautiaisen kolmosrajanäpäytyksellä. SiiPen Jiri Pippola kavensi tilannetta kotiuttamalla sadatta otteluaan superpesiksen runkosarjassa pelanneen Samu Vainikaisen kakkospussilyönnillään. Pippola jatkoi upeita otteitaan myös neljännen aloittavalla iskemällä pallon suoraan Monttuun kunnarin ja kahden tavallisen arvoisesti. JoMa lähti neljännen tasoittavalle jännittävässä tilanteessa 5-4. SiiPe sai pohjalle kaksi paloa kolmospesälle, ja viimeinen palo syntyi Mikko Hakomäen upealla polttoheitolla jo varmalta juoksulta näyttäneestä välilyönnistä. Jännittävä jakso kirjattiin täten kotijoukkueen nimiin 5-4.

Toisella jaksolla JoMa pääsi ottamaan kuskin paikkaa. Kotijoukkueen sisäpeli takkuili läpi jakson, eikä kolmostilanteilla, saati kotiutuksilla päästy juhlimaan. JoMan Topi Hurskainen ja Aleksi Rautiainen löivät ensimmäisen aloittavalla molemmat yhdet juoksut. Kolmannessa vuoroparissa Konsta Kettunen, Mikko Kemppainen, Aleksi Rautiainen ja Patrik Wahlsten kasvattivat JoMan johtoa entisestään. Neljännen aloittavalla Mikko Kemppainen sinetöi jakson loppulukemiksi JoMalle 0-7 lyömällä pallon kolmossaumaan. SiiPellä ei ollut vastausta tähän, joten jakso kirjattiin ansaitusti vieraille.

Supervuoroparissa kumpikaan joukkueista ei saanut juoksuja aikaiseksi, ja jo valmiiksi pitkä ottelu venyi vielä kotiutuslyöntikilpailuun asti.

Kotiutuslyöntikilpailussa kotijoukkueen ainoan lyödyn otti nimiinsä Samu Vainikainen kotiuttaessaan Ville Lantiaisen iskemällä komean lyönnin kakkossaumaan. JoMan Henri Litmanen tasoitti heti ensimmäisenä lyöjänä tilanteen. Toisena lyöjänä Patrik Wahlsten pisti lopun yli kolmituntiselle ottelulle keskelle suuntautuneella lyönnillään. Kotiutuslyöntikilpailu kirjattiin täten JoMalle 1-2.

SiiPestä palkittiin kakkospalkinnolla Samu Vainikainen ja ykköspalkinnolla kunnarin lyönyt Jiri Pippola.

Seuraavaa kotiottelua ei tarvitse erityisen kauaa odotella, kun jo ensi viikon tiistaina Hyvinkään Tahko saapuu Mantulle haastamaan Piällysmiehiä kello 18 alkaen. Ennakkoliput löytyvät tuttuun tapaan osoitteesta seat4.me, tervetuloa katsomoon nauttimaan laatupesiksestä!

 

Otteluraportin tarjosi Fysiomaker

Tänään ei ilon roiskeita tullut Saarikentällä Piällysmiesten kasvoille, mutta hivenen märkää roisketta Savonjoesta, kun Vimpelin Veto upotti palloa auringon häikäisemällä Saarikentällä Savonjokeen. Loppulukemat tasaisesta ensimmäisestä jaksosta huolimatta lopulta Vedolle 2-0 (1-0, 30-0). Otteluraportti on tällä kertaa pelinjohtaja Riku Tolosen neljällä napakalla näkemyksellä tuotettu, olkaa hyvä.

-Ekalla jaksolla räpylä kesti hyvin erityisesti takasessa ja saatiin ahdistettua vastustajaa. Sisäpeli oli ekalla jaksolla vaikeaa kentällemenosta alkaen, joten emme pystyneet sen puolesta taistelemaan jaksovoitosta.

-Toinen jakso alkoi ulkona samaan tapaan, mutta Vimpeli pystyi kuitenkin lyömään kahdella hienolla lyönnillä peliä auki ja kaikki onnistui loppujaksolla sitä myöten.

-Toisen jakson toisessa vuorossa myös aurinko puuttui peliin ja sen jälkeen ulkopelissä ei ollut enää muuta tehtävää kuin yrittää välttää loukkaantumisia.

-Vaikka lukemat oli rumat, niin tänään kaaduimme selvästi heikkoihin lyönteihin sisäpelissämme.

SiiPen palkitut olivat tänään kakkospalkinnon saanut Ville Veittikoski ja ykköspalkinnon saanut Ville Lantiainen.

Kasvojenpesu on saatavilla jo piakkoin, kun seuraava miesten kotipeli nähdään Mantulla perjantaina 16.7. kello 18 Joensuun Mailan saapuessa haastamaan SiiPen miehiä. Ottelun ennakkoliput löytyvät osoitteesta seat4.me, tervetuloa mukaan Mantulle nauttimaan pesisviihteestä!

Otteluraportin tarjosi Fysiomaker

Toukokuun lopussa tuli musertava uutinen D-ikäisten Suurleirin peruuntumisesta. SiiPen D-tyttöjen toimariporukka päätti saman tien keksiä jotain kivaa leirin korvikkeeksi. Kuin sattumalta pirahtikin pian puhelin ja Viinijärveltä napsahti kutsu hyvän mielen Fuge-turnaukseen. Olimme heti mukana ja halusimme turnauksen yhteyteen järjestää myös yhteisen leiriviikonlopun.

Bussi starttasi kohti Liperiä perjantaina 9.7.2021 kuudentoista pesistytön ja kolmen aikuisen kera. Perillä odotti vieraanvarainen mökki-isäntä ja monipuolinen mökkimiljöö hiekkarantoineen. Petipaikkojen jako sujui tytöiltä sutjakasti ja sitten pääsimmekin viettämään kuumia kesäpäiviä ja mukavaa mökkilaiffia ilman sen suurempia suunnitelmia. Tärkein teema oli yhdessäolo joukkueena.

Toiveiden mukaista tekemistä

Perjantaina puuhaa riitti kirjaimellisesti aamusta aamuun: SUP-lautailua, soutelua, uimapatjoilla pulikointia, vesileikkejä, palloilua ja riehakasta räpätystä. Toki välillä kurvasimme kylille täydentämään herkku- ja muonavarastoja. Illansuussa kotasauna tarjoili meille miellyttävät löylyt ja grillikodassa paistuivat makkarat lisukkeineen.

– Oikeastaan täällä on jopa mukavampaa kuin oikealla pesisleirillä, totesi yksi tytöistä illan viimeisinä tunteina. Nämä sanat ”Sirkalta” olivat kaunis kiitos reissua räätälöineille.

Lauantai-aamuna oli pientä väsymystä ilmassa, mutta aamu-uinnin kautta koneet taas käynnistyivät. Aurinko porotti täydeltä taivaalta ja järvi oli jälleen paras puuhapuisto. Aurinkorasvasta huolimatta iho punoitti pian yhdellä jos toisellakin.

– Tämän päivän puna on huomisen bruna ja ensi kuun ihosyöpä, kuului legendaarinen lause järveltä.

Vesiaktiviteettien väliin järjestimme pientä kisailua ja pelailimme lautapelejä. Marketan lettukestien jälkeen oli pienen pelipalaverin aika. ”Keittiöhenkilökunnalla” piti kyllä kiirettä läpi leirin. Melkoisen mukava määrä evästä uppoaa jo D-ikäisiinkin tyttölapsiin.

– Siis enhän minä koskaan lomalla syö näin paljon kuin täällä. Aina kun tänne mökkiin tulee, tuoksuu ja maistuu hyvältä, ihmetteli yksi leiriläinen.

Sunnuntaina lajin pariin

Paremmin nukutun kakkosyön jälkeen oli aikaisempi herätys. Kuopion Tila-Autojen tuttu kuski tuli noutamaan meidät Viinijärven pesäpallokentälle ViU:n C-tyttöjen järjestämään Fuge-turnaukseen. Kentällä oli kuulutukset ja kaikki ja mukava tunnelma aamusta iltaan.

Turnauksen ensimmäisen ottelun pelasimme Kirittäriä vastaan. Ei haitannut helle eikä mökkimeiningit tahtia. Peli oli selvä ja voitto tuli lukemin 20–5. Ottelussa SiiPen yritteliäimpänä pelaajana palkittiin kaksi kunnaria lyönyt Minja Huttunen.

Seuraava pelimme JoMaa vastaan olikin sitten tiukkaa vääntöä. Aivan ei taistelutahto riittänyt ja kaveri vei ottelun tiukasti 10–9. SiiPen yritteliäin pelaaja tässä pelissä oli hienosti onnistunut ja tsempannut Sanni Vehviläinen.

Eniten oli jännitystä ilmassa viimeisessä ottelussa Viinijärveä vastaan. Aluesarjassa emme olleet vielä kilpasarjan kärkipaikan haltijoita kohdanneet. Pelifiilis virittyi ottelun aikana aivan huikeaksi ja neljännen vuoroparin tasoittavalla nappasimme voiton lukemin 12–11. Ottelu päättyi villiin juhlintaan palottomassa tilanteessa heti voittojuoksun syntymisen jälkeen. SiiPen yritteliäimmän pelaajan palkinnon sai lukkarin tontilla häärinyt Sanni Salkunen. Tämä ottelu oli kyllä huikea loppuhuipennus leirillemme!

Siilinjärven Pesis kohtasi tänään Seinäjoen JymyJussit kotiottelussaan helteisellä Mantun kentällä. Tiukkaakin tiukemman ensimmäisen jakson jälkeen kotijoukkue pääsi ottamaan kuskin paikkaa toisella jaksolla ja painoi vielä kaasun todellisesti pohjaan supervuoroparissa. Pitkän mutta herkullisen ottelun loppulukemiksi kirjattiin kotijoukkueen hyväksi 2– 1s (3–4, 5–3, 4–1).

JymyJussien peli lähti käyntiin vauhdilla, kun Jukka-Pekka Vainionpään lyönti sirvahti kopparien ohi kahden juoksun arvoisesti. SiiPe pääsi haastamaan takaisin toisen lopettavalla, kun ensin Ville Lantiainen kotiutti Mikko Hakomäen väliin suuntautuneella lyönnillään, ja heti perään Matias Hänninen tasoitti tilanteen kotiuttamalla Eemeli Paldaniuksen Lantiaisen tavoin välilyönnillä. SiiPen ulkopelissä nähtiin perusvarmaa suorittamista sekä hienoja onnistumisia, ja seuraavat juoksut nähtiinkin vasta neljännen aloittavalla, kun lyöntitilastoa tällä hetkellä johtava Jukka-Pekka Vainionpää iski JymyJussit johtoon välilyönnillään. Miika Anttila iski vielä pallon kakkosjatkeelle juoksun arvoisesti. Neljännen tasoittavalle SiiPe lähti kahden juoksun takaa-ajoasemasta. Jiri Pippola kotiutti Sebastian Lahden hienolla pussilyönnillä. Muista juoksuntekopaikoista ei kuitenkaan saatu tulosta aikaiseksi, ja täten ensimmäinen tiukka jakso kirjattiin vieraille 3–4.

Toinen jakso lähti kuin toistamaan edeltäjäänsä, kun Jiri Pippolan lyönti pomppasi takakentällä kopparin yli kahden juoksun arvoisesti. Pippolan lisäksi Jere Paananen ja Ville Veittikoski löivät molemmat yhdet juoksut. Tasoittavalla vuorolla JymyJussien Jukka-Pekka Vainionpää otti nimiinsä päivän neljännen lyötynsä. Molemminpuolinen tiukka ulkopeli jatkui aina neljänteen vuoropariin asti. Teemu Kinnunen kasvatti SiiPen johtoa vielä taakse painautuneella lyönnillään niin, että JymyJussit lähti tasoittavalle vuorolle tilanteessa 5–1. Jännitystä peliin toi Ville Hotakainen lyömällä pallon läpi kahden juoksun arvoisesti. Ulkopeli kesti kuitenkin JymyJussien paineen, eikä lisää juoksuja nähty toisella jaksolla. Täten loppulukemiksi kirjattiin kotijoukkueelle 5–3.

Supervuoroparin alku oli todellista Siipeläistä hurmosta, kun ensin Jiri Pippola otti nimiinsä päivän neljännen juoksunsa keskelle taakse painuneella lyönnillään. Heti perään Justus Niemeläinen kotiutti Toni Toivasen komealla pussilyönnillään. Edelleen jatkuneesta ajolähdöstä Ville Veittikoski otti vuoronsa parrasvaloissa ja iski pallon takaa läpi kahden juoksun arvoisesti. JymyJussit lähti tasoittavalle vuorolleen tilanteessa 4–0. Jukka-Pekka Vainionpää otti nimiinsä päivän viidennen lyötynsä, mutta se oli JymyJusseille laiha lohtu. SiiPen hurmos kesti, ja kotijoukkue otti supervuoroparin nimiinsä ansaitusti lukemin 4–1!

SiiPen palkitut olivat tänään kakkospalkinnon saanut Matias Hänninen ja ykköspalkinnon saanut Ville Lantiainen. Ruutu-tähtipelaajana palkittiin upeasti kakkospuolella läpilyöntiyrityksiä katkonut Toni Toivanen.

Tätä pesisherkkua on saatavilla lisää jo piakkoin, kun seuraava miesten kotipeli nähdään Mantulla perjantaina 16.7. kello 18 Joensuun Mailan saapuessa haastamaan SiiPen miehiä. Ottelun ennakkoliput löytyvät osoitteesta seat4.me, tervetuloa mukaan Mantulle nauttimaan tästä pesisviihteestä!

Otteluraportin tarjosi Fysiomaker

Siipettäret kohtasi tänään Manse PP:n helteisessä kotipelissään Mantulla. Keskiviikon tappion jälkeen Siipettäret lähti hakemaan revanssia Mansesta, mutta tiukka taistelu ei riittänyt. Tappiosta huolimatta Siipettärien pelissä näkyi taistelutahtoa, eikä Manse saanut pisteitä kotimatkalle helpon kaavan kautta. Tiukka ottelu kirjattiin kuitenkin lopulta vieraiden nimiin 0–2 (2–3, 0–1).

Siipettäret pisti vauhtia heti ottelun alkuun, kun ensimmäisen aloittavalla Vilma Mäkelä löi pallon kahden palon ajolähdössä väliin kotiuttaen Roosa Vesalon. Seuranneesta ajolähtötilanteesta Jasmiina Korolainen kotiutti Laura Pohjolan etupelaajan ohittaneella lyönnillä. Mansen Emma Sallinen kavensi tilannetta ulkopelaajan käsissä poltelleella pussilyönnillä ensimmäisen tasoittavalla. Siipettäret ei onnistunut saamaan tilannetta päälle samalla tarmolla uudestaan, mutta piti upealla ulkopelillään Mansen sisäpelin aisoissa. Kolmannen lopettavalla Mansen Anna Ala-Kauhaluoma tasoitti tilanteen komealla välilyönnillään. Neljännen aloittavat Siipettäret pääsi kokeilemaan kotiutuksia, mutta tuloksetta. Manse lähti tasoittavalleen metsästämään juoksua tasatilanteessa 2–2. Anna Ala-Kauhaluoma ratkaisi jakson yhden palon ajolähdöstä lyömällä kierteisen näpäytyksen kakkosrajaan. Täten ensimmäinen, tiukka jakso kirjattiin vieraille 2–3.

Toinen jakso oli vielä edeltäväänsäkin tiukempi. Siipettärien ulkopeli oli raudanlujaa, ja sitä johtanut lukkari Emmi Hannuniemi esitteli jälleen taituruuttaan kuihduttamalla Mansen vaihtoyrityksiä yksi kerrallaan. Tiukkaa oli kuitenkin myös Mansen ulkopeli, eikä Siipettäret saanut tilannetta syntymään. Tiukkaa vääntöä jatkui aina neljännen aloittavalle asti, kun Mansen Henna Suominen löi pallon kakkossaumaan juoksun arvoisesti aikalisän jälkeen. Siipettäret lähti neljännen tasoittavalle hakemaan kahta juoksua pisteen varmistamiseksi. Petra Väistölä ja Jasmiina Korolainen pääsivät kokeilemaan kotiutuksia, mutta tuloksetta. Korolaisen jo varmalta juoksulta näyttänyt väliin menossa ollut lyönti jäi hyvällä ulkopelisuorituksella Mansen kakkospolttaja Anna Hemmilän räpylään, eikä Siipettäret päässyt enää nousemaan tilanteesta. Toinen, niukkajuoksuinen jakso kirjattiin vieraille 0–1.

Siipettäristä palkittiin tänään kakkospalkinnolla vahvoja otteita sekä sisällä että ulkona esittänyt Vilma Mäkelä ja ykköspalkinnolla sekä Ruutu-tähtipelaajana ulkopeliä jälleen upeasti hallinnut lukkari Emmi Hannuniemi.

Seuraava naisten kotiottelu nähdään Mantulla jo heti tiistaina 13.7. kello 17, kun Lapuan Virkiä saapuu Mantulle haastamaan Siipettäret. Ennakkoliput löytyvät tutusti osoitteesta seat4.me, tervetuloa kannustamaan Siipettäret kotivoittoon lämpimässä kesäkelissä!

© Siilinjärven Pesis ry | Mantunkuja 2, 71800 Siilinjärvi | toimisto@siipe.fi

Nettisivut: UNELMA