SiiPe jatkoi harjoitusotteluja vieraspeli visiitillä Imatralla Imatran Pallo-Veikkoja vastaan. Tiukan taiston jälkeen voitto jäi Imatralle 1-0 (3-2, 1-1). SiiPe hallitsi osaltaan peliä, vaan Imatra oli juoksunteossa hitusen vahvempi. Ottelun jälkeen pelatun kotiutuslyöntikilpailun SiiPe vei voitokkaasti 0-4 nimiinsä.

SiiPe aloitti ensimmäisen jakson sisävuorolla ja vuoron loppuun kahden palon tilanteessa Jiri Pippola löi kolmospuolelle väliin ja jokerina pelannut Jere Paananen toi juoksun. Ulkopelissä siipeläiset jättivät imatralaiset ilman kotiutustilannetta. Toisessa vuorossa SiiPe loi kaksi kotitustilaneetta, mutta vuoron ainoa juoksun toi Samu Vainikainen vapaataipaleella. Toisen tasoittavalla IPV sai ensimmäisen kolmostilanteen, josta jokeri Tommi Piirainen löi Ville Pietisen kotiin kaventaen pelin 1-2. Lisää juoksuja SiiPe ei enää ensimmäisellä jaksolla tehnyt, mutta IPV sen sijaan teki kolmannen vuoron tasoittavalla jaksovoittoon johtaneet juoksut, kun ensin Juho Toivola kotiutti Juho Keinäsen ja vielä Mikko Kosonen löi Aleksanteri Haukan kotiin.

Toisella jaksolla IPV pystyi luomaan SiiPeä paremmin kolmostilanteita, mutta juoksuja jouduttiin odottelemaan jakson viimeiseen vuoroon asti. Imatran viimeisenä lyöjä vuoroon tullut Piirainen kotiutti Keinäsen ja IPV näytti menevän jaksovoittoon. Tasoittavalla SiiPe onnistui kuitenkin rakentamaan helposti ajolähdön, vaan Mikko Hakomäen näpyt eivät ihan riittäneet juoksuihin. Kahden palon tilanteessa Pippola löi kuitenkin Samu Vainikaisen kotiin tasoittaen jakson numeroihin 1-1. Kun lisää juoksuja ei enää tullut, päättyi toinen jakso tasan 1-1.

Hieman lohtua siipeläiset saivat  tosiaan kotituslyöntikilpailusta. SiiPe aloitti sisävuorossa ja viidestä parista neljä onnistui lyömään juoksun. Imatra sen sijaan ei saanut tehtyä yhtään juoksua, joten kotari päättyi SiiPelle 4-0.

Seuraavan kerran SiiPe pelaa

Pelinjohtaja Riku Tolonen oli tappion jälkeen kuitenkin luottavainen.

-Voitto vielä odottaa itseään, mutta tärkeintä olisi saada niitä sarjassa. Vastustaja pelasi laadukasta ulkopeliä ja teki tilanteiden teon vähillä paloilla haastavaksi. Pari harmittavaa virhettä sisällä ja ulkona mikä hankaloitti entisestään pelaamista. Tehtiin vähät tilanteet pääosin kahdella palolla mikä vaikeutti juoksujentekoa entisestään, kommentoi pelinjohtaja Riku Tolonen tuoreeltaan.

-Onneksi lopuksi pelattiin voitokas kotari, jossa kotiuttajat löivät hienosti juoksut. Se antaa uskoa tulevaan, Riku kuitenkin iloitsee.

Otteluraportin tarjosi Fysiomaker

SiiPen miehet pelaavat vielä yhden harjoitusottelun ennen Superpesis-kauden alkua kotonaan Mantulla  28.5 klo.18, kun vastaan asettuu toistamiseen Imatran Pallo-Veikot. Ottelun voit nähdä katsomosta käsin tai Savon Sanomien (vain tilaajille) välityksellä.

Kauden 2021 mittaan Miesten ja Naisten Superpesis-joukkueiden pelinjohtajat Riku Tolonen ja Antti Rönkkö tulevat kertomaan muutamissa postauksissaan, kuinka Superpesiskautta rakennetaan ja viedään läpi kauden aikana. Ole hyvä Siilinjärven Pesiksen kannattaja ja ota muutama minuutti itsellesi aikaa ja lue mitä Siilinjärven Pesiksen edustusjoukkueille kuuluu. Kesä lähestyy, joten aika jatkaa toista kierrosta, jossa vuoron saa SiiPen naisten Superpesis-joukkueen pelinjohtaja Antti Rönkkö.

Siipettärien harjoituskausi on sujunut mallikkaasti. Talven aikana tehdyt lajitoistot ovat luoneet hyvän pohjan tulevalle kaudelle. Joukkue on treenannut monipuolisesti niin fysiikkaa, nopeutta kuin lajitaitojakin. Talven aikana pidetyt laji- ja testileirit osoittavat, että pelaajien kehitys etenee aikataulussa oikeaan suuntaan kohti pesiskesää 2021! Joukkue on ryhmäytynyt hyvin ja uudet pelaajat ovat päässeet hyvin osaksi joukkuetta. Joukkueemme on täynnä intoa, kokemusta ja temperamenttia, niin kentällä kuin kentän ulkopuolellakin.

Koen, että talven aikana huolellisesti tehdyt nopeus- ja nopeuskestävyystreenit ovat luoneet kestävän pohjan kesän peliruuhkalle. Alkavan kauden pelitahti on tiivis, joten hyvät peruskunto- sekä kestävyysominaisuudet ovat avain maksimaalisiin suorituksiin ja venymisiin peleissä. Koko joukkueella olemme päässeet siirtymään heti toukokuun alusta ulos treenaamaan ja joukkue onkin jo kasassa samalla paikkakunnalla. Ulkona olemme saaneet kohdisteltua talven aikana tehtyjen lyöntitoistojen suuntia ja tehtyä monipuolisemmin ulkopeliharjoituksia. Koko porukalla tehdyt ulkopeliharjoitteet antavat tärkeää tietoa joukkueen kunnosta ja siitä, mihin kiinnittää yhä enemmän huomiota tulevissa harjoituksissa.

Joitakin ulkopeliharjoituksia olemme tehneet myös pelipaikkakohtaisissa ryhmissä esimerkiksi jakamalla joukkueen etukenttä-, linja- ja kopparipelaajiin ja näin olemme saaneet luotua mahdollisimman spesifejä harjoitteita näihin pelipaikkoihin liittyen. Pelipaikkakohtaiset treenit ovatkin olleet ulkopelimme kehittämiskohteena toukokuun ajan. Lisäksi olemme päässeet kokeilemaan uusia ulkopelikuvioita koko joukkueella. Omien pelaajiemme lisäksi myös miesten joukkueen pelaajat ovat tarjonneet ulkokentällemme hyvää vastusta ja haastaneet meitä parhaansa mukaan.

Ulkoharjoituskauden aikana osa joukkueestamme on päässyt vierailemaan naisten suomensarjan harjoituspeleissä ja saaneet sitä kautta pelinomaisia lajitoistoja. Koko joukkueella tiedossa on vielä harjoitusotteluita, joiden jälkeen olemme viisaampia siitä, millaisia asioita lähdemme pelissämme kehittämään. Ensimmäinen peli on sunnuntaina 23.5 klo.14 Joensuun Mailaa vastaan. Lisäksi tarkoituksena on pelata vielä Kuopiossa lauantaina 29.5. Puijottaria vastaan. Harjoitusotteluiden kautta haemme alle onnistuneita lajitoistoja sekä pelirutiinia. Harjoitusottelut valmistavat pelaajia miettimään sekä omaa, että koko joukkueen pelaamista tulevaa kautta varten.

Harjoitusotteluiden myötä toivomme valmennustiimin kesken saavamme kokonaiskuvan siitä, millaisessa vaiheessa joukkueen peli on. Ottelut antavat meille hyvää informaatiota pelimme vahvuuksista ja heikkouksista. Tarkoituksena on analysoida harjoitusottelut läpi yhdessä joukkueen kanssa pelien jälkeen. Joukkueella on yhteinen pelifilosofia, vaan joukkueen sisällä ihmiset tekevät eri havaintoja oman roolinsa näkökulmasta. Siksi onkin tärkeää, että pelit puretaan yhdessä läpi ja kaikki havainnot sekä omasta että vierasjoukkueen pelistä tuodaan koko joukkueen tietoon.

Lähdemme kauteen nälkäisenä ja innoissamme katsomaan, mihin pitkän harjoituskauden kova työ riittää. Sarjakauteen lähdemme haastajajoukkueena ja peleissä meillä on vain voitettavaa. Uskon joukkueen pelin kehittyvän koko kauden ajan. Kotiyleisön kannustus ja tuki on ensiarvoisen tärkeää joukkueellemme. Toivommekin, että saamme houkuteltua Mantulle mahdollisimman paljon katsojia, ja onneksi nyt näyttää siltä, että katsojat pääsevät koronarajoitusten puitteissa seuraamaan otteluita myös paikan päälle!

Pelinjohtajien blogipostauksia rakentamassa ja tukemassa
Rakennuspalvelu J. Heide Oy

 

Tervetuloa Mantulle viikonloppuna katsomaan Siipettärien harjoituspelejä!

Siipettäret – Lappeenrannan Pesä Ysit 22.5 klo.14. Liput portilta 7€ aikuiset ja 5€ opiskelijat/eläkeläiset.

Siipettäret – Joensuun Maila 23.5 klo.14. Liput portilta 7€ aikuiset ja 5€ opiskelijat/eläkeläiset.

Kausikorttilaiset ilmaiseksi otteluihin!

 

Yleiset ohjeet ottelutapahtumaan

  • Pese kädet säännöllisesti saippualla ja vedellä. Mantulla on käsidesiä yleisön käyttöön ja wc-tiloissa saippuaa.
  • Yski hihaan tai käytä kertakäyttöisiä nenäliinoja, laita nenäliinat roskikseen heti käytön jälkeen
  • Pyri ottelutapahtumassakin noudattamaan 2 metrin turvaetäisyyksiä
  • Jos tunnet olosi sairaaksi, älä tule otteluun
  • Suosittelemme tulemaan paikalle hyvissä ajoin
  • Ostaessasi lippuja ja muita myynnissä olevia tuotteita suosittelemme korttimaksua
  • Kentällä ei saa tapahtuman aikana olla yhtään ylimääräistä henkilöä, eikä joukkueilla ja yleisöllä saa olla kohtaamisia ennen peliä, pelin aikana eikä pelin päätyttyä kentällä

SiiPen miesten Superpesis joukkue pelasi ensimmäisen ulkokauden harjoituspelin Puijon Pesistä vastaan helatorstaina. Ottelu oli tasainen molempien jaksojen osalta, kun ensimmäinen jakso päättyi lukemiin 2-2 ja toinen Puijon Pesiksen voittoon 4-5.

Ensimmäisellä jaksolla SiiPe rakensi hyvin tilanteita, mutta kotiutukset eivät onnistuneet. SiiPen kärkikaksikko Eemeli Paldanius ja Ville Lantiainen menivät hyvin kentälle, ja jokerina aloittanut Sebastian Lahti täydensi hyvin siipeläisten kärjen toimintaa, jos jompikumpi kärkietenijöistä haavoittui. Kolmosena pelannut Jere Paananen onnistui varsinkin ensimmäisellä jaksolla mainioilla vaihtolyönneillään saattelemaan etenijöitä kolmospesälle.

Ensimmäisen juoksun teki Puijo toisen vuoron tasoittavalla, kun ykkös-kolmostilanteessa viimeisen lyöjän viimeinen lyönti surrasi kolmoskopparin eteen. Neljän aloittavalla Mikko Hakomäki löi Lahden kotiin ja tasoitti jakson 1-1. Toni Toivasen lyönnillä ja Paanasen tuomalla juoksulla SiiPe siirtyi hetkellisesti ottelussa johtoon. Puijon tasoittavalla siipeläisten harhaheitto tasoitti jakson 2-2.

Toisen jakson alussa Paananen löi kolmosjatkeelta läpi ja Paldanius kiisi kakkoselta kotiin. Toisen aloittavalla Puijo tuli tasoihin, kun ajolähdössä polttolinjan lyönnistä siipeläiset hakivat kakkoselta palon, kun kotipesään ei olisi saatu paloa tehtyä. Tasoittavalla Samu Vainikainen löi kakkosrajasta läpi, jonka tuloksena Lantiainen toi juoksun ja Samu kiersi kunnarin. Liäksi Justus Niemeläinen kotiutti vielä Vainikaisen siirtäen SiiPen 4-1 johtoon. Jakson ratkaisu nähtiin Puijon neljän vuoron aloittavalla, kun ajolähdössä Waltteri Hämäläinen yllätti SiiPen kopparin ja siirsi Puijon 4-5 johtoon ja jaksovoittoon.

Pelinjohtaja Riku Tolonen oli tappion jälkeen kuitenkin luottavainen.

-Koronan takia hallipelit jäivät kahteen ja se näkyy vielä etenkin ulkopelissä, kun yhteisiä pelikokemuksia on vähän takana. Ehjän harjoituskauden ansiosta joukkue on kuitenkin fyysisesti hyvällä tasolla ja henkikin on mainio. Aletaan olla pikkuhiljaa valmiina tosipeleihin, kunhan vielä nämä tulevat pelit saadaan pihalla harjoitusta.

Otteluraportin tarjoaa Fysiomaker

SiiPen miehet pelaavat seuraavan harjoitusottelunsa vieraissa Kiteellä 16.5 Kiteen Palloa vastaan  ja Imatralla 22.5 Imatran Pallo-Veikkoja vastaan. Kenraali sarja-avaukseen on puolestaan 28.5 klo.18 Mantulla, kun vastaan asettuu toistamiseen Imatran Pallo-Veikot. Ottelun voit nähdä katsomosta käsin tai Savon Sanomien (vain tilaajille) välityksellä.

Siilinjärven Pesis pääsee vihdoin tositoimiin miesten osalta, kun se pelaa helatorstaina ja toukokuun lopussa harjoitusottelut kotikentällä Mantulla. Helatorstaina on luvassa Savon derby, kun vastaan asettu ykköspesisjoukkue Puijon Pesis. Huomiseen derbyyn myynnissä 90 lippua, 45 lippua 1 lohkoon (3-puoli) ja 45 lippua 2 (2-puoli) lohkoon.

Toukokuun lopulla 28.5 klo.18 vastaan asettuu Mantulla puolestaan Imatran Pallo-Veikot ja lippuja myynnissä samaan tapaan. Tervetuloa!

Harjoitusotteluiden liput ovat myynnissä Seat4.me-palvelussa. Otteluihin otetaan rajattu määrä yleisöä pelkästään ennakkolippumyynnillä. Ennakkolipun ostajien tulee valita jo lippua Seat4.me-palvelusta ostaessaan, kumpaan katsomolohkoon lipun ostaa.  Molempiin lohkoihin saapuville katsojille on oma sisään- ja uloskäynti tarkastuspisteineen. Molemmissa lohkoissa on myös omat WC:t. Huomioittehan että osa palveluista, kuten lasten leikkipaikka on 2-puolella eli 2 lohkossa.

Harjoitusottelu SiiPe – Puijon Pesis to 13.5. klo 15.00 Mantulla I Osta liput tästä

Ottelun näet myös striiminä SiiPen YouTube-kanavalta. Tästä ottelun striimiin

 

 

Harjoitusottelu SiiPe – Imatran Pallo-Veikot pe 28.5. klo 18.00 Mantulla I Osta liput tästä

 

Yleiset ohjeet tapahtumaan

  • Pese kädet säännöllisesti saippualla ja vedellä. Mantulla on käsidesiä yleisön käyttöön ja wc-tiloissa saippuaa.
  • Yski hihaan tai käytä kertakäyttöisiä nenäliinoja, laita nenäliinat roskikseen heti käytön jälkeen
  • Pyri ottelutapahtumassakin noudattamaan 1-2 metrin turvaetäisyyksiä
  • Jos tunnet olosi sairaaksi, älä tule otteluun
  • Suosittelemme tulemaan paikalle hyvissä ajoin
  • Ostaessasi lippuja ja muita myynnissä olevia tuotteita suosittelemme korttimaksua
  • Kentällä ei saa tapahtuman aikana olla yhtään ylimääräistä henkilöä, eikä joukkueilla ja yleisöllä saa olla kohtaamisia ennen peliä, pelin aikana eikä pelin päätyttyä kentällä
  • Eri lohkojen välinen liikenne on kielletty

Kesäkelit alkavat huomenna todenteolla, kun pääsemme nauttimaan aurinkoisesta kelistä ja SiiPen torikioskin tarjonnasta. Torikioski avautuu huomenna tiistaina 11.5 klo.9, joten tervetuloa kahville ja jäätelölle!

SiiPen jäsenetuna 10kpl lippuvihko 23€. Lipun voi käyttää joko pehmiksen ostoon tai 1 palloa jäätelöä. Kahvihammasta kolottaville tiedoksi, että aamukahvi edelleen ennen klo.9 hintaan 1€. Saatavilla kesän uutuutena myös SiiPe-kahvia paketissa hintaan 10€/paketti.

Tervetuloa tukemaan Siilinjärven Pesiksen lasten ja nuorten toimintaa torikioskille!

Tervetuloa myös Halpa-Hallille, kun huomenna 11.5 klo.16 avataan myös Siipettärien pitämä jäätelökioski!

Superpesiksen otteluohjelmat julkaistiin tänään. Miesten Superpesiksessä SiiPe pääsee tositoimiin ensin vieraskentällä 3.6 Sotkamon Jymyä vastaan ja ensimmäinen kotipeli on luvassa 6.6 klo.17 Kouvolan Pallonlyöjiä vastaan. Naiset avaavat kautensa myös vieraskentällä, kun vastaan asettuu Kirittäret  2.6 Jyväskylässä ja ensimmäinen kotipeli on luvassa keskiviikkona 9.6 klo.18 Seinäjoen Maila-Jusseja vastaan.

-Hienoa, että Superpesiskausi alkaa kesäkuussa ja päästään pelaamaan. Lipunmyynti startataan toukokuun mittaan ja kausikortteja on mahdollista ostaa vielä toukokuun ajan, kertoo SiiPen toiminnanjohtaja Teemu Huhtakangas.

 

Superpesiksen uutinen

Miesten otteluohjelma

Naisten otteluohjelma

Miesten sarjajärjestelmä

Naisten sarjajärjestelmä

”Piällysmieshuastelut” formaatti julki🔥🥎🎙

Siilinjärven Pesis lanseerasi YouTube-kanavallaan uuden kuuluttajansa Erik Forsströmin johdolla uuden formaatin ”Piällysmieshuastelut”, jossa tarinoidaan pesistä siilinjärveläisen pesäpalloilun näkökulmasta. Erikin kanssa ensimmäisessä jaksossa huastelee Piällysmiesten pelinjohtaja Riku Tolonen. Erik ja Riku avaavat sanaista arkkuaan tulevasta Superpesis-kaudesta ja suattaapi olla, että myös muutakin elämää pesiksen ympäriltä. Tai suattaavat olla olemattakin. Otahan alta linkistä kuunteluun ja tutustut samalla SiiPen uuteen kuuluttajaan Erik Forsströmiin ja uuten pelinjohtajaan Riku Toloseen.

Piällysmieshuastelut | Erik Forsström & Riku Tolonen

Kauden 2021 mittaan Miesten ja Naisten Superpesis-joukkueiden pelinjohtajat Riku Tolonen ja Antti Rönkkö tulevat kertomaan muutamissa postauksissaan, kuinka Superpesiskautta rakennetaan ja viedään läpi talven ja tulevan kesän aikana. Ole hyvä Siilinjärven Pesiksen kannattaja ja ota muutama minuutti itsellesi aikaa ja lue mitä Siilinjärven Pesiksen edustusjoukkueille kuuluu. Kesä lähestyy, joten aika toiselle kierrokselle, jossa vuoron saa SiiPen miesten Superpesis-joukkueen pelinjohtaja Riku Tolonen.

Edellisestä blogista on kulunut taas hieman aikaa. Tässä välissä on ehtinyt tapahtua kaikenlaista. Siilinjärven Pesiksen miesten edustusjoukkue eli Piällysmiehet on käyttänyt tuon ajan pääosin harjoitteluun. Edelleen ajat ovat epävarmoja ja suunnitelmia on jouduttu muokkaamaan moneen kertaan. Itselläni on kuitenkin ollut alusta asti sellainen asenne asiaan, että on parempi uskoa parempaan kuin olla liian pessimistinen. Tässä tilanteessa on varmasti monelle taholle vaikeaa katsoa kauas eteen ja haaveilla valoisasta tulevaisuudesta, kun päivittäisessä selviytymisessäkin on kovasti haasteita. Olen kuitenkin sitä mieltä, että koskaan ei kannata lakata yrittämästä, koska sitten ei ainakaan tapahdu mitään kehitystä. Toisille lasi on puoliksi tyhjä ja toisille puoliksi täynnä.

Minusta tuntuu, että urheilu ja elämä yleensäkin näyttäytyy paljolti sellaisena, mistä kulmasta sitä katsoo. Jos valitsee puoliksi tyhjän näkökulman, niin löytää varmasti jokaisesta asiasta niiden huonot puolet ja tuntee, että kaikki asiat ovat päin seiniä. Kun taas asioita katsoo valoisammasta näkökulmasta, voi nähdä monen asian olevan edelleen hyvin ja voi saada voimaa siitä päivittäiseen jaksamiseensa. Kysymys on mielestäni pitkälti valinnasta. Itse koitan valita useimmiten valoisan puolen, koska se puoli on ehdottomasti henkisesti kevyempi puoli kannettavaksi. Toki minullakin on välillä päiviä, jolloin uskoani koetellaan.

Mutta ei elämän eikä varsinkaan urheilun kuulukaan olla yhtä nousukiitoa. Ei myöskään tasaista, koska silloin se olisi tylsää. Elämään kuuluu nousut ja laskut. Kauden alkuun on tällä tiedolla nyt kuukausi aikaa. Vaikka kauden alkua onkin jouduttu siirtämään koronan takia noin kuukaudella, on kauden alkaminen kesäkuun tienoilla joukkueemme iskukyvyn näkökulmasta lähes pelkästään positiivinen asia. Pääsimme harjoittelemaan isolle kentälle kotipyhätössämme Mantulla poikkeuksellisen aikaisin huhtikuun alussa.

Olemmekin voineet tehdä harjoittelussamme paljon sellaisia asioita, joita ei normaalikaudella ole usein ehtinyt tehdä. Pesäpallon harjoittelu on talvikaudella pienissä saleissa pitkälti yksilöiden suoritusvarmuuden sekä fysiikan kehittämistä. Yksilöiden hyvyys ratkaisee suureksi osaksi joukkueen menestyksen, mutta koska pesis on peli, olisi myös joukkueen yhteispelaamisen kehittäminen talvikaudella tärkeää. Olen koittanut viime vuosina kehitellä paljon erilaisia pelinomaisia harjoitteita pienempiin tiloihin, mutta mielestäni vanhat sanonnat “pelaamaan oppii pelaamalla” ja “peli on paras harjoitus” pitävät edelleen paikkansa. Erilaiset pienpelit ja porttipelit salissa ovat loistavia harjoituksia, mutta niistä puuttuu kuitenkin paljon sellaisia elementtejä, joita kuuluu aitoon pesäpallopeliin.

Suurimpana puutteena pienpeleissä pidän rajojen ja oikeiden etäisyyksien puuttumista. Näistä puutteista johtuen etenemisen yhdistäminen lajisuorituksien vaatimuksiin on erityisen haastavaa. Esimerkiksi lyöjän on talvikaudella vaikeaa saada infoa siitä, millaisella lyönneillä omat etenijät ehtivät ja ulkopelaajien on hankala tietää millainen suoritus mistäkin lyönnistä riittää paloon. Sekuntikellolla voi kellottaa suorituksia, mutta näköyhteys oikeilla pesien etäisyyksillä juoksevaan etenijään puuttuu. Vertaankin pesäpallon talviharjoittelua tilanteeseen, jossa jääkiekkojoukkueen tulisi harjoitella kesäkausi pelkästään kentän päädyn ja siniviivan välisellä alueella. Toki silläkin alueella saa hyvät pienpelit pystyyn, koska jääkiekossa ei ole samalla tavalla tarkkaan määritettyjä reittejä kuin pesäpallon etenijöillä, joita pitkin hyökkääjien täytyy kulkea luistellessaan vastustajan puolustusalueelle.

Onneksi saimme tänä keväänä kokea poikkeuksellisen varhain sen saman tunteen, kuin lehmät kokevat juostessaan pitkän talven jälkeen ensimmäisen kerran laitumelle. Se tunne on pesäpalloilijalla se, kun pääsee monen kuukauden mittaisen talviharjoituskauden jälkeen lyömään palloa ulkona niin pitkälle kuin pallo mailasta lentää. Jos siitä tunteesta ei nauttisi, niin tätä lajia ei varmaan kannattaisi harrastaa. Tuo tunne on kuitenkin vain pieni osa ulkoharjoitteluamme, sillä nyt on paras aika laittaa joukkueen yhteispeliä kuntoon. Erityisesti erilaisten ulkopelikuvioiden sijoittumisten harjoitteluun tulee käyttää reilusti aikaa, sillä sijoittuminen on sellainen asia johon ainakaan pesäpallovalmentaja ei halua otteluita hävitä. Normaalina kesänä, kun kausi on alkanut toukokuussa, on usein jouduttu tällaiset harjoitukset käymään vähän kiireellä läpi. Tänä kiire on sitten näyttäytynyt alkukauden peleissä usein heikkona yhteenpelaamisena ja samalla huonona tuloksena.

Tänä kesänä ensimmäisiä sarjapelejä ei tarvitse käyttää harjoitteluun ja harjoituspelejäkään ei tarvitse mahduttaa kolmeen viikonloppuun toivoen samalla, että ei sada lunta. Tekstin sävystä voisi päätellä, että olen vahvasti myöhäisemmän aloituksen kannalla, vaikka epidemia ei maailmaa vaivaisikaan. En kuitenkaan osaa enkä halua sanoa, milloin sarjan kuuluisi normaalitilanteessa alkaa. Totean vain, että mielestäni on hyvä, että olemme saaneet valmistautua sarjan alkuun huolellisesti ulkona harjoittelemalla. Joukkueessamme on edelleen hyvä tekemisen meininki päällä. Olemme realisteja ja tiedämme, mitä meiltä odotetaan.

Meitä voidaan rankata sijoituksissa sarjan häntäpäähän, mutta emme silti aio antaa päämme painua, vaan uskomme tekemiseemme ja ennen kaikkea itseemme. Aiomme ottaa heikosta rankkauksestamme voimaa päivittäiseen työntekoon ja kääntää sen voimavaraksi. Eihän urheilujoukkueella voisi olla mehukkaampaa paikkaa lähteä kauteen. Meillä on jokaisessa pelissä vain voitettavaa ja samalla jokainen joukkueen jäsen haluaa näyttää olevansa parempi kuin mitä odotukset antavat ymmärtää.

Mielestäni meidän tärkein tehtävämme on alkavalla kaudella laittaa kaikkemme peliin ja näyttää kuuluvamme tälle sarjatasolle. Meidän ei tarvitse pelätä mitään, emmekä aio niin myöskään tehdä. Meillä on loistava mahdollisuus pelata pesistä vapautuneesti ja ennakkoluulottomasti. Vertaisin tilannettamme klassisesti discoon. Moni on varmasti jättänyt pyytämättä kaunista neitoa tanssilattialle pakkien pelossa, niin myös minä. Tänä kesänä meidän tulee ilmaista ”iskurepliikkimme” pelitaitojemme ja peliin liittyvien tunteiden näyttämisen muodossa. On turhaa pelätä pakkeja, vaan on pyydettävä vastustaja rohkeasti tanssiin.

Pyytäminen tanssiin on rohkeaa, vaan ylipäänsä rohkeus on mielestäni hieno ja arvostettava luonteenpiirre. Rohkeutta tarvitaan monella elämän osa-alueella, myös urheilussa. Mitä rohkeus sitten oikeasti on? Onko se taitoa, jota voi harjoitella? En osaa itsekään vastata tuohon kysymykseen, mutta osaan kuitenkin kertoa, miten rohkeus mielestäni ilmenee. Minun mielestäni sellainen ihminen on rohkea, joka uskaltaa onnistumisen lisäksi myös epäonnistua.

Joku viisas on sanonut, että urheilussa on todennäköisempää epäonnistua kuin onnistua. Kukaan ei kuitenkaan mielellään epäonnistu, vaikka urheilu on tuon viisaan lauseen perusteella suurimmaksi osaksi virheiden tekemistä. Rohkeutta voi olla vaikeaa ilmentää pelikentällä, koska urheilija ei lähtökohtaisesti halua tehdä virheitä. Kuinka siis kykenemme olemaan rohkeita ja kuinka rohkeuden tilan voi saavuttaa? Ainoa vastaus minkä osaan tuohon kysymykseen antaa, on se, että mielestäni kannattaa yrittää kääntää pelot mahdollisuuksiksi. Silloin, kun pystyy näkemään edessään mahdollisuuksia, eikä pelkää urheilussa erityisesti toisten ihmisten reaktioita, niin on vahvoilla. Tämän asian sanominenkaan ei ollut helppoa, joten entäs sitten toteuttaminen? Tämä onkin omassa työssäni pelinjohtajana kenties suurin asia, jonka kanssa päivittäin teen töitä.

Jokainen Superpesistä pelaava kykenee laadukkaisiin lajisuorituksiin erityisesti harjoituksissa, joissa rohkeutta ei suuresti vaadita. Pesäpallopelissä pitää kuitenkin tehdä paljon muutakin. Pitää tehdä yllättäviä liikkeitä ja valintoja erityisesti silloin, kun vastustaja niitä vähiten odottaa. Samalla pitää uskaltaa epäonnistumista pelkäämättä yrittää lyödä pallo väliin silloinkin, kun kaikki sitä sinulta kaikkein eniten odottavat. Juuri näiden asioiden takia pesäpallo on mielestäni hienoin joukkuepallopeli yhdessä lentopallon kanssa.

Sen lisäksi, että yritän omassa pelinjohtajan roolissani mennä rohkeasti tulta päin, niin yritän myös kannustaa muita ympärilläni tekemään niin. Se ei kuitenkaan ole missään nimessä yksinkertaista, koska kaikki ihmiset ovat erilaisia. Tuskin kuitenkaan olisin mukana urheilussa, jos se olisi helppoa, sillä rakastan haasteiden voittamista. En vielä tiedä onnistummeko olemaan rohkeita kentällä, mutta ainakin yritämme!

Tämä maailma tarvitsee yrittäjiä. Niitä tarvitaan myös erityisesti pelikentän ulkopuolella. Mielestäni tarvitsemme myös ravintola- sekä tapahtuma-alan yrittäjiä, vaikka tuntuukin, että erityisesti heidän kohtelunsa on tässä tilanteessa ollut varsin kohtuutonta. Haluankin kirjoitukseni lopuksi esittää erityistukeni heille sekä samalla myös kaikille muille yrittäjille. Ilman yrityksiä meillä ei ole mitään, ei edes pesäpalloa.

Pelinjohtajien blogipostauksia rakentamassa ja tukemassa
Rakennuspalvelu J. Heide Oy

Siilinjärven Pesis ja Record Coffee Company ovat lanseeranneet SiiPelle oman kahvin!

Nyt voit jatkossa nauttia vaikkapa pelipäivän kahvisi SiiPe-kahvina. Kahvin makuprofiili on kevyt ja marjaisa ja totta kai myös elegantti. Osta omasi ja pääset keittämään SiiPe-kahvia pelipäivinä tai ihan vaikka jokaisena päivänä!

Voit tukea SiiPeä ja SiiPen juniorityötä ostamalla SiiPe-kahvia hintaan 10€/paketti. 70 kappaleen SiiPe-kahvierä myydään tilausten mukaisesti. SiiPe-kahvin tilaukset toukokuun ajan sähköpostilla osoitteeseen toimisto@siipe.fi. Kerro viestissäsi nimesi, puhelinnumerosi, sähköpostisi ja tilaamasi kappalemäärä. Kahvit noudetaan Siilinjärven Pesiksen toimistolta Mantulta (Mantunkuja 2).

Tilausten lisäksi kesällä SiiPe-kahvia on saatavilla myös SiiPen jäätelökioskeilta ja miesten ja naisten Superpesis-otteluissa.

Tilaa nyt siis omasi ja eikun kahvittelemaan!

 

Siilinjärven Pesis järjestää jo perinteeksi muodostuneen Kesisleirin 7-12-vuotiaille lapsille Siilinlahden koulun Saharan yksikössä (Jokisuuntie 15) 7.-24. kesäkuuta. Leirillä on toimintaa maanantaista perjantaihin 9.30-14.30.

Leiri toimii niin sanottuna iltapäiväkerhon jatkona, joten se on oiva tapa lyhentää lapsen yksinoloaikaa kesäloman alussa. Tarjolla on lapsellesi turvallinen ympäristö aikuisen valvonnassa ja ennen kaikkea mielekästä tekemistä.

Leiriohjelmassa on muun muassa temppuratoja, uimareissuja Siilinlahden rantaa, eri lajien pelailua, leffapäiviä sekä askartelua ja kädentöitä. Leirin ohjaajina toimivat SiiPen koulutetut ohjaajat.

Leirin hinta on 190 € / koko leiri tai 70 € / viikko. Leirimaksuun sisältyy päivittäinen lämmin ateria ja vakuutus.

Leirille ilmoittautuminen tapahtuu alla olevasta linkistä – tervetuloa!

Ilmoittaudu tästä

LISÄTIETOJA

Seppo Kiiski
saa.kiiski(at)gmail.com
044 537 1955

© Siilinjärven Pesis ry | Mantunkuja 2, 71800 Siilinjärvi | toimisto@siipe.fi

Nettisivut: UNELMA